• Befinder du dig allerede på det tyske marked?

    ... men har du brug for et skub i den rigtige retning, eller oplever du udfordringer med for alvor at komme i gang? På vores messer kan du opsnappe en masse leads, ligesom du får rig mulighed for at netværke med potentielle kunder og partnere, som kan være en nøglesten i din videre færd på det tyske marked.

    I Danish Export har vi mange års erfaring med arrangering af messer i Tyskland inden for flere industrier. Vores tætte dialog med messearrangører og deltagende virksomheder på Pavilion of Denmark sikrer, at vi har en markant tilstedeværelse på messerne.

    Se vores kommende aktiviteter på vores aktivitetsliste her

Stakeholder Net Pins

Få et stærkt kendskab til vigtige aktører og organisationer på det tyske marked

Et stærkt kendskab til relevante spillere kan være en uvurderlig hjælp til at træde ind eller styrke din nuværende position på det tyske marked.

Derfor har vi samlet en liste over blandt andet udvalgte databaser, platforme og myndigheder, som du eksempelvis kan bruge til at fremsøge kontakter eller øge dit netværk, så du kan komme ind, cementere eller forbedre din position syd for grænsen.

Se listen herunder:

  • Nye tider i Tyskland giver nye muligheder for dansk eksport

    Nye tider i Tyskland giver nye muligheder for dansk eksport

    Se mere
  • Bæredygtighed hitter i Tyskland: Sådan rammer du plet med din kommunikation

    Bæredygtighed hitter i Tyskland: Sådan rammer du plet med din kommunikation

    Se mere
  • Nye kontraktregler i Tyskland: Har du styr på ansættelsespapirerne?

    Nye kontraktregler i Tyskland: Har du styr på ansættelsespapirerne?

    Se mere
  • LinkedIn og Tyskland: Knæk koden til succes med social selling

    LinkedIn og Tyskland: Knæk koden til succes med social selling

    Se mere
  • Tyskland: Kom i dialog med slutkunden

    Tyskland: Kom i dialog med slutkunden

    Se mere
  • Endelig tilbage i messehallen: Mindre kvantitet men masser af kvalitet i Hannover

    Endelig tilbage i messehallen: Mindre kvantitet men masser af kvalitet i Hannover

    Se mere
  • Kohsel: Digital markedsføring skaber dialog med tyske kunder

    Kohsel: Digital markedsføring skaber dialog med tyske kunder

    Se mere
  • Virtuelle møder i Tyskland: Gode råd fra 13 eksportvirksomheder

    Virtuelle møder i Tyskland: Gode råd fra 13 eksportvirksomheder

    Se mere
  • Hav en strategi for, hvordan du bænker din tyske kunde til et virtuelt møde

    Hav en strategi for, hvordan du bænker din tyske kunde til et virtuelt møde

    Se mere
  • Sådan skaber du den gode relation gennem skærmen

    Sådan skaber du den gode relation gennem skærmen

    Se mere
  • Nøglen til salg med virtuelle møder

    Nøglen til salg med virtuelle møder

    Se mere
  • Eksportsalg til Tyskland kræver nye kompetencer

    Eksportsalg til Tyskland kræver nye kompetencer

    Se mere
  • [En] Avoid common mistakes in Germany

    [En] Avoid common mistakes in Germany

    Se mere
  • Interviews med 20 tyske indkøbere: Mest åbne for at mødes online med eksisterende leverandører

    Interviews med 20 tyske indkøbere: Mest åbne for at mødes online med eksisterende leverandører

    Se mere
  • Rapport: Digitalt salg til Tyskland – det her foretrækker dine tyske kunder

    Rapport: Digitalt salg til Tyskland – det her foretrækker dine tyske kunder

    Se mere
3 gode råd til eksport i tyskland: Få Hoyers erfaringer med eksportsalg til Sydtyskland

Dedikeret indsats nødvendig

Som lille eller mellemstor virksomhed kan det være svært at dedikere de organisatoriske og økonomiske ressourcer, der skal til for at positionere sig som foretrukken leverandør til tyske virksomheder.

”Vi ser jævnligt virksomheder, hvis salg til Tyskland primært er koncentreret omkring én enkelt eller få tyske kunder. Det giver en sårbarhed i forhold til omsætningen i markedet og tyder på, at virksomhedernes arbejde på det tyske marked med fordel kan blive mere systematiseret. Men det kræver tid og penge at opbygge de rette relationer,” forklarer Tine Arensbach.

Tilstedeværelse gør forskellen

Synlighed og vedholdende salgsarbejde er nogle af nøgleelementer i at få sin tyske kundeportefølje til at vokse. En af de danske virksomheder, der har oplevet, hvilken forskel det gør at være til stede i markedet, er Wrist Ship Supply i Nørresundby, som bla. leverer interiør- og forbrugsartikler til den maritime industri.

”Vi har handlet med tyske kunder, siden vi blev grundlagt, men først da vi i 2009 ansatte en fast mand til at besøge og pleje kunder i hele Tyskland, fandt vi ud af, hvor stort et potentiale der i virkeligheden var”, fortæller Søren Jørgensen, Executive Vice President i Wrist Ships Supply.

Dienst ist Dienst - vejen til succes med den tyske kunde

  • Skab ro i sindet hos kunden
    • Den tyske mentalitet er i høj grad fokuseret på at udrydde usikkerheder. Så vær velforberedt, når du møder op til forretningsmødet, og læg ekstra vægt på dit renommé, referencer, certificeringer og andet, der understøtter din troværdighed.
  • Hold forretning og socialt samvær adskilt
    • Blander du humor og personlige betragtninger ind i forretningsprocessen, risikerer du, at kunden opfatter dig som useriøs. Hold tingene adskilt – som tyskerne udtrykker det: ‘Dienst ist Dienst, Schnapps ist Schnapps’.
  • Følg de formelle spilleregler
    • Etikette, status og autoritetstro vejer tungt i Tyskland, så pas på med den afslappede omgangstone. Husk de formelle omgangsformer som ’Sie’, ’Herr’ og ’Frau og de tyske høflighedsfraser som ’Bitte’ eller ’Danke’.
  • Orientér dig på delstatsniveau
    • Der er store kulturelle forskelle mellem de enkelte delstater, så undersøg, hvad der gør sig gældende, hvor duopererer. Tyskere er patriotiske og identificerer sig i høj grad i forhold til deres delstat. Så tænk lokalt, også, nårdu vælger en øl i baren eller roser et Bundesligahold.

Langsigtede relationer er vejen frem

De tyske virksomheder er kendt for både at være grundige og analytiske i deres valg af leverandører, og der ligger et stort forarbejde forud for en underskreven aftale og den første ordre. Det grundige forarbejde giver dog samtidig mulighed for at opbygge langsigtede og økonomiske rentable samarbejdsrelationer.

”Relationer kan være mange ting. For os har det været vigtigt at ansætte en mand, som tager rundt til kunderne i Tyskland og taler med dem. Tyskerne sætter stor pris på, at man er tilgængelig for dem, og at man gerne vil investere tid i at få et godt samarbejde”, forklarer Søren Jørgensen.

”Derfor ser vi heller ikke, at virksomhederne nu fravælger leverandører med højere priser, selvom de tyske virksomheder sidder hårdt i det. For dem er loyalitet og troværdighed vigtigere end en billig engangspris”, uddyber han.

Undgå juridiske fodfejl når du starter med eksport

Danske virksomheder begår fodfejl, når de går ind på det tyske eksportmarked. Markus Krieger fra tyske beck rechtsanwälte giver i videoen gode juridiske råd til, hvad danske eksportvirksomheder skal være opmærksomme på, når de starter eksport til Tyskland.

  • Lav fornuftige og omfattende kontrakter
  • Få styr på det tyske sprog
  • Lav en god strategi, som indeholder juridisk basis
Undgå fodfejl når du starter eksport til Tyskland