VELA: Let adgang til sparring og netværk

VELA lancerede for godt tre år siden VELA Medical, som sælger stole til sundhedssektoren. Virksomheden manglede et netværk inden for området og er derfor blevet medlem af Danish Export - Health Tech for at generere eksportideer med de andre medlemmer i netværket.

”Sparring og udveksling af erfaringer er vigtige elementer, når vi skal udvikle vores forretning. Derfor ser vi frem til at lære de øvrige medlemsvirksomheder bedre at kende, så vi kan finde de rette sparringspartnere for os,” siger Poul Erik Jensen, salgs- og marketingdirektør og fortsætter:

”Vi oplever, at Health Tech-netværket fremmer idégenereringsprocesser, hvor man både giver og tager. Det betyder også, at man ikke er i konkurrence med hinanden, men i stedet komplementerer hinanden,” siger Poul Erik Jensen og tilføjer:

”Når vi er nye i netværket, vil vi nok i den første periode have overvægt af at være modtagere. Men vi har eksporteret i mange år, så vores erfaringer kan måske komme andre virksomheder til gavn. Inden for rehabiliterings- og medicinalområdet er der overlap, som vi for eksempel har gode erfaringer med. Vi kan især bidrage inden for omsorgsfeltet, men på det medicinske område er det mere begrænset, fordi vi ikke har så stor eksport.”

  • VELAs markeder inden for medical: VELAs primære eksportmarkeder er Norge, Sverige, Finland, England og Tyskland. Virksomheden arbejder desuden på at få forhandlere i Frankrig og Holland.
  • VELAs strategi i forhold til eksport: VELA arbejder ud fra en fokuseret eksportstrategi. Virksomheden går nøgternt til værks i forhold til messer for at få fat i den rette brugergruppe. Dertil indgår VELA i tæt dialog med kunder for at tilrettelægge objektivt marketingmateriale.
  • VELAs bedste råd: Vælg den rigtige partner for at få mest muligt ud af jeres samarbejde. Undgå desuden at brede dig over et uafgrænset område – vær til stede, hvor det er relevant for din forretning.
[Brug ikke] Vela Radiologisk Afd Sygehus Syd Nd82325 Low (1)

EU-markeder lig med fokusmarkeder

VELA er en dansk, familieejet virksomhed grundlagt i 1935 af Vermund Larsen med hovedsæde i Aalborg. Virksomhedens kerneforretning er salg af stole til funktionsnedsatte mennesker. Den del rummer 70 procent af forretningen, mens VELA Medical udgør 20 procent. De resterende 10 procent er designmøbler.

”Inden for VELA Medical er vores primære eksportmarkeder Danmark, Norge, Sverige, Finland, England og Tyskland. Kunderne efterspørger især vores produkter inden for blandt andet røntgen, mammografi, ultralyd og scanning. På det institutionelle marked kan vi se, at hospitalssektoren og rehabiliteringssektoren i Østeuropa kan være under opbygning. Dog har vi rigeligt at give os til på vores nuværende fokusmarkeder, men vi vil gerne holde os opdaterede på andre markeder også, og vi arbejder på at få forhandlere i Frankrig og Holland,” siger Poul Erik Jensen.

Fokuseringsstrategi

Et led i virksomhedens eksportstrategi er at arbejde fokuseret og undgå at skyde med spredehagl.

”Vi forsøger at gå nøgternt til værks omkring kongresser og messer for at få forhandlere, så vi får den brugergruppe, der er interessant for os. Det handler om at være til stede, hvor det er relevant for ens forretning, og hvor de rigtige folk kommer,” siger Poul Erik Jensen og fortsætter:

”Desuden har vi fokus på at tilrettelægge vores marketingmateriale, så det bliver nemt at forstå og få transporteret denne viden ud til andre, der siger: ’Aha’. Det gør vi via understøttende videoer, casehistorier, segmentbrochurer og testimonials. Vi besøger og interviewer vores kunder, så vi får noget fagligt og objektivt marketingmateriale.”

Udvælg de rette partnere

De rigtige samarbejdspartnere er ifølge Poul Erik Jensen vigtige for at styrke adgangen til potentielle eksportmarkeder.

”Udover de gængse aspekter omkring eksport som blandt andet støtte i marketing, aktivitets- og kundeplan gør vi en hel del ud af at vælge partnere med omhu. Vores produkter er komplicerede, og det forkerte partnervalg kan forsinke en markedsentré med år. Det er centralt, at både vi og vores samarbejdspartner kører i samme gear, og at der er et match mellem forventninger,” siger Poul Erik Jensen.