Analyse: Vi elsker hjemmearbejde men hader hybridmøder

Danskerne har taget hjemmearbejde til sig i stor stil. Og på onlinemøder er vi også godt kørende. Men når møderne bliver hybride, er vi knapt så begejstrede. Til gengæld er der meget man kan gøre for at gøre hybridmøderne mere interessante og med bedre udbytte for alle.

Det er få år siden, at onlinemødet for alvor fik sit indtog, da corona tvang mange af os ind på hjemmekontoret. Og mødeformatet hænger ved. Det er nemlig overordentligt praktisk at kunne klare møder online hvad enten man befinder sig på hjemmearbejdspladsen eller skal tale med kolleger, kunder eller samarbejdspartnere fra hele verden.

Men der er også en bagside af onlinemødets medalje. Det viser en ny analyse, som er lavet i et samarbejde mellem Convinced ApS og Danish Export Academy, som er en kursus- og efteruddannelsesafdeling under Danish Export Association.

Analysen ”Better practices for fremtidens online- og hybridmøder” peger på, at vi efter corona er blevet mere tilbøjelige til at foretrække hjemmearbejde, men alt hvad det indebærer. Til gengæld er respondenterne langt fra vilde med den hybride mødeform, hvor nogle deltagere er samlet fysisk, mens andre deltager online.

Godt 64 procent foretrækker rene onlinemøder, mens knapt 18 procent mest er til hybridmøder. De resterende respondenter har ikke en klar favorit i valget mellem de to mødeformer.

Fluer på væggen
Grunden til at hybridmøder er knapt så populære er ifølge besvarelserne i undersøgelsen blandt andet, at der er stor forskel på muligheden for at engagere sig, når man er fysisk til stede, og når man blot toner frem på en skærm i mødelokalet. Det kan være sværere at komme til orde, og mens energien er høj i det fysiske møde, risikerer onlinedeltagerne i højere grad at blive fluer på væggen uden mulighed for at fornemme den stemning, der er i mødet og bruge sit kropssprog som middel til at komme til orde.

Desuden kan der på det helt lavpraktiske niveau være teknik, der driller og gøre det både besværligt og irriterende for både fysiske og online mødedeltagere.

Halvdelen af møderne er hybride
Trods den relativt store modvilje mod hybridmøder, viser analysen også, at næsten halvdelen af alle de møder, vi holder, faktisk er hybride. Og sandsynligvis er formatet kommet for at blive i en verden, hvor flere hjemmearbejdsdage er blevet normen.

Så hvordan kan man så få det bedste ud af hybridmøderne og måske endda transformere dem til et udbytterigt mødeformat frem for et nødvendigt onde?

Analysen peger på, at noget af det vigtigste for at opnå succes med hybridmøder, er aktiv og tydelig mødeledelse. Det skal sikre, at onlinedeltagerne bliver inddraget i tilstrækkelig grad og at de dermed også i højere grad bevarer koncentrationen.

Dertil kommer, at det er vigtigt at sørge for, at alle onlinedeltagere har deres kameraer tændt. Således kan man ikke ”gemme” sig bag et slukket kamera og løse andre opgaver, mens mødet står på, hvilket selvsagt ikke er optimalt i forhold til at bevare fokus på mødet.
Endelig peger analysen på, at de præsentationer, der eventuelt skal vises under et møde, skal være om muligt endnu bedre, når der er onlinedeltagere med, end hvis det er et rent fysisk møde. Det skal sikre endnu større forståelse og bedre videndeling.