LinkedIn og Tyskland: Knæk koden til succes med social selling

Under coronapandemien er tyskerne blevet tvunget ud i onlinemøder og hjemmearbejde, og det betyder, at langt flere orienterer sig online. Derfor er LinkedIn blevet et vigtigt touch-point i dit møde med tyske kunder.

Men hvordan starter den gode dialog på LinkedIn?

Det og meget mere bliver du klogere på i denne guide, hvor vi kommer ind på:

  • Hvorfor social selling?
  • LinkedIn eller Xing?
  • Aktive vs. Inaktive brugere
  • Du skal opbygge tillid
  • Din social selling rutine
  • Hvad er godt content?

Skrevet i samarbejde med Zoran Katic, Managing Director Pluspulso GmbH


Hvorfor social selling?

LinkedIn er meget mere end et digitalt CV. Med den rigtige tilgang kan du skabe og styrke relationer til dine kunder, og du kan udbrede kendskabet til dit brand. Du har en platform til rådighed, hvor det er nemt at dele værdiskabende indhold med dine connections, som kan skabe interaktion og dialog.

Myten om Xing
Men de bruger jo slet ikke LinkedIn i Tyskland, fordi de har det der Xing.

Lad os aflive den myte her og nu. Faktisk er LinkedIn ved at overhale Xing som det foretrukne professionelle sociale medie i Tyskland. I en undersøgelse fra 2022, kan Statista konstatere, at 14 procent af de adspurgte bruger LinkedIn regelmæssigt mens kun 10 procent bruger Xing.


Det digitale CV

Så Xing er der, men der er lavt engagement og meget få chatter, liker og kommenterer. Xing er mere et digitalt CV end et socialt medie – det er her, tyskerne leder efter et nyt job.

Der er selvfølgelig tyskere, som er på Xing og ikke LinkedIn. Det er fx, hvis de har haft stabilt job i syv-otte år, eller beskæftiger sig med en niche. Er det tilfældet for din målgruppe, så find relevante kontaktpersoner på Xing, connect med dem og ring.

  • [Brug Ikke] XING

    Brug Xing til events

    Selv hvis du beslutter at bruge LinkedIn frem for Xing, skal du kende til Xing Events, hvis du laver tyske kundeevents – fx webinarer. Her har du god mulighed for at annoncere dig til reach. Xing er nemlig et godt redskab til at pushe budskaber til de rigtige mennesker. Du kan også sælge billetter gennem Xing Events.

Tyskerne på LinkedIn

Brugen af LinkedIn stiger i Tyskland. 80 procent af tyskere, som ikke har en professionel profil i forvejen, vælger LinkedIn. Vil du gerne have fat i en person, som er 35 år eller under, så er vedkommende der sandsynligvis.

Du skal dog ikke regne med, at dine tyske connections er særligt aktive. Der er fx ikke mange, som laver og poster deres eget indhold eller interagerer med andres indhold. Derfor skal du bruge lidt krudt på at vurdere, om ham eller hende du gerne vil i kontakt med, er aktiv på LinkedIn, inden du henvender dig.

Computer Lup Detektiv

Sådan spotter du en aktiv bruger på LinkedIn

Du kan fx se på:

  • Antallet af connections. Mange connections indikerer en aktiv profil.
  • Har vedkommende uploadet profil- og coverfoto? Er den opdateret med info og CV? Hvad står der i titelfeltet?
  • Aktivitet: Liker, kommenterer og deler vedkommende indhold?

Hvis du vurderer, at ham eller hende, du gerne vil i kontakt med er aktiv, kan du danne dig et indtryk af fx faglige interesser ved at klikke dig ind på vedkommendes seneste aktiviteter.

Du skal opbygge tillid

Når du connecter med dine kunder eller potentielle kunder, er det vigtigt, at du pakker salgstalen væk. Du skal vise, at du vil relationen frem for salget. Skriv en kort besked, hvor du fx fortæller, at I arbejder i samme industri og kan have gavn af hinandens viden. Vis interesse i vedkommende, vær konkret og kom til sagen.

Det er også vigtigt, at du sender et skræddersyet budskab, hver gang du skriver til en tysk kunde. Automatiserede massebeskeder (Inmails) ryger i hjernens spamfilter, du fremstår utroværdig, og du risikerer at skade dit image hos kunderne.

  • Optage Video Selfie Linkedin

    Video som profilbillede

    Vidste du, at du kan uploade en kort video, som afspilles, når man trykker på dit profilbillede? Det giver et hurtigt indblik i dig og det, du kan tilbyde. Optag gerne med håndholdt mobil. Det gør videoen mere autentisk og troværdig.

#gerneperdu

En af de helt store forskelle på dansk og tysk personlig kommunikation er, at tyskerne som udgangspunkt er Des. På LinkedIn er der dog en bevægelse i gang, hvor tonen bliver mere uformel.

Et lille tip:
Ser du hashtagget #gerneperdu i et titelfelt, så betyder det, at du kan være på fornavn med vedkommende og skrive du til personen med det samme.

Du kan også støde ind i #gernperdu – altså uden e i midten. Begge dele er korrekte, og du kan bruge den, du synes bedst om.

Find din social selling-rutine

Vil du have succes med social selling, er det vigtigt, at du gør en regelmæssig og kontinuerlig indsats. Vil du have succes, er det en god idé at prioritere at være aktiv i arbejdstiden og gerne poste i løbet af dagen. Du behøver ikke poste hver dag, men gerne en til to gange om ugen. Husk, at du også er aktiv, når du liker og kommenter på andres indhold. Des mere du interagerer med andres indhold, des mere aktivitet får du selv.

Planlæg fx, hvornår du vil være på LinkedIn i starten, indtil vanen bliver så indgroet, at du gør det automatisk.

Hvad er et godt opslag på LinkedIn?

Et godt opslag engagerer dit netværk. Det allervigtigste er, at du tænker på din målgruppe. Hvad er interessant for dem at høre fra dig?

Du kan fx italesætte en udfordring, som du ved, at dine kunder har og præsentere din løsning. Brug direkte og aktivt sprog, og varierer mellem indholdsformater som tekst, video, slides, infografik mv.

Husk også:

  • At skrive en god teaser, som får dine følgere til at klikke på ’see more-knappen’. Det øger engagement og eksponering af dit opslag fordi dwell time – altså, hvor længe en følger ser dit opslag, også har indflydelse på algoritmen
  • Dit opslag skal have tyngde. Det må gerne være langt for så bliver dine følgere hængende længere, og det øger din eksponering. Du skal blot sørge for, at hele din tekst er relevant
  • At du kan bede om reaktioner. Fx ved at spørge om meninger i kommentarfeltet
  • At du gerne må bruge emojis, som understreger dit budskab. Det kan fx være bullits og krydser. Undgå dog for mange smileys
  • Tre til fem #hashtags kan øge din eksponering. Undersøg, hvad andre i branchen bruger
  • Brug @tags, men tag kun de personer, som er relevante for dit indhold

Du kan dykke mere ned i algoritme og det gode opslag hos Richard van der Bloom. Du finder hans seneste rapport om LinkedIn (2021) her.

Vigtigst af alt er, at du være aktiv på LinkedIn og selv lægge indhold op regelmæssigt. Det tager tid at opbygge relationer og et godt netværk, og du skal investere nogle timer, inden du kan høste frugterne af dit arbejde.

  • [Brug Ikke] Zoran Katic

    Om Zoran Katic

    Zoran Katic er LinkedIn-ekspert. Med base i München har han styr på tyske trends på sociale medier, og kan blandt andet hjælpe din virksomhed med at knække koden til succesfulde online relationer med tyske kunder.

Kontakt Danish Export Association

  • Pernille Vildsted Nielsen Project Consultant danish export

    Pernille Vildsted Nielsen

    Member Relations Manager
    +45 6020 8579 pen@danishexport.dk
  • Pernille Vildsted Nielsen

    Member Relations Manager

    Pernille er cand.mag. i tysk og international virksomhedskommunikation og har erfaring fra både vind- og tøjbranchen, hvor hun med øje for forretningen har koordineret diverse salgsaktiviteter samt udarbejdet investor-/salgspræsentationer. Pernille er god til at skabe overskuelige og effektive interne salgsprocesser.

    Pernille Vildsted Nielsen Project Consultant danish export
  • Krista Løvvang Nielsen Communications & Marketing Consultant

    Krista Løvvang Nielsen

    Communications & Marketing Consultant
    +45 6020 8560 kln@danishexport.dk
  • Krista Løvvang Nielsen

    Communications & Marketing Consultant

    Krista har haft fingrene i det meste af marketingpaletten, og hun kan blandt andet sparre med dig om LinkedIn, e-mailmarkedsføring, webkommunikation og PR.

    Med mere end fem år i Danish Export Associations’ marketingafdeling har Krista erfaring med de fleste af vores sektorspecifikke netværk, og hun ved, hvilke udfordringer marketingmedarbejdere møder til daglig.

    Krista Løvvang Nielsen Communications & Marketing Consultant