Undgå at jokke i det kulturelle spinatbed og få din ordre med hjem (Gæst: Connecting Cultures)

Styrk din kulturelle intelligens og få større eksportsucces

Lader man blikket glide ned over listen over Danmarks største eksportmarkeder, når vi langt omkring i verden. USA, Tyskland, Sverige og Kina er blandt de lande vi handler mest med.

Og når vi går til forskellige markeder verden over kræver det en god kulturforståelse, hvis man vil have succes med sin eksport. For det, der virker i ét land og én kultur giver ikke nødvendigvis succes et andet sted i verden.

I denne podcast stiller vi skarpt på kulturel intelligens og bliver klogere på, hvordan kultur er en væsentlig del af det at gøre globale forretninger.

For at gøre os alle sammen meget klogere på kultur, har vi fået selskab af Signe Ørom, CEO og stifter af Connecting Cultures. 

Kig indad og bliv klogere på din egen og andres kulturer

I podcasten fortæller Signe Ørom om, hvorfor vi ofte er mere opmærksomme på kulturelle forskelle, når vi besøger fjerne markeder, og hvorfor det er nødvendigt at kigge indad og kende sine egne kulturelle særpræg, før man kan blive klogere på andre kulturer.

Hun giver en række eksempler på, hvordan dansk omgangstone, humor og forretningskultur kan se helt skævt ud i andres øjne, og så fortæller hun om Lars, som var lige ved at jokke i det kulturelle spinatbed, men brugte sin kulturelle intelligens og fik sin ordre med hjem fra Dubai.


Vært: Mette Kristensen 
Gæst: Signe Ørom, Connecting Cultures
Produktion: Stine S. Overgaard
Produceret af: Danish Export Association

Signe Ørom 1
Podcastoptagelse hos Connecting Cultures.