LinkedIn, Xing eller Facebook
Selvom rekruttering globalt set er blevet virtuel og sker via LinkedIn og online jobportaler, kan alle lande ikke skæres over en kam. Hvor amerikanerne er meget socialt modne, ser det anderledes ud på vækstmarkederne og i Asien, hvor sociale medier er langt nyere.
”I USA er LinkedIn stort og bruges til at tiltrække og kontakte nye medarbejdere, men i Tyskland skal du i stedet være på Xing, der er pendanten til LinkedIn. Kineserne bruger Weibo og Wechat, hvor alt foregår på kinesisk, og i Japan har man meget sjældent sit CV på LinkedIn. Det skyldes, at japanerne ser stor værdi i at arbejde for den samme virksomhed i længere tid, så de skilter ikke med det, hvis de har skiftet job flere gange,” forklarer Helene Kimø.
Når du skal ansætte i Japan, er det i stedet Facebook, du i første omgang skal være på. Her tilbringer japanerne mere tid end på LinkedIn og vil gerne chatte om tidligere jobs.
”I modsætning til Danmark er man i Japan mere tilbøjelige til at indgå i dialog om jobs over Facebook, så det afhænger fuldstændig af kutyme i det enkelte land. Derudover er der landespecifikke jobportaler ligesom det danske Jobindex, og her skal du være, når du søger medarbejdere. Hvordan du griber det enkelte marked an, kræver derfor, at du sætter dig ind i, hvilke kanaler der bruges hvor.
Brug dit netværk
Uanset hvilket marked du er på, er det ifølge Helene Kimø oplagt at bruge sit netværk for at finde ud af, hvad der virker, og hvor du starter.
”Lær af andre. Netværk med andre, og spørg, hvad de gør. Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen, og på den måde kan du også undgå at begå fejl, som andre har begået,” siger hun og uddyber:
”Tager vi Kina som eksempel kan du gå til den danske ambassade, Dansk Industri, Danish Export eller andre netværk, hvor der er virksomheder, som allerede er i landet. Spørg dem, hvad de gør. Det gælder også i forhold til ansættelse, lønniveau og øvrige ansættelsesforhold.”
Vær konkurrencedygtig på lokale markeder
Netop ansættelsesforhold og løn er også en afgørende faktor, når det kommer til ansættelse i udlandet. Danske betingelser kan ikke blot kopieres til din virksomheds øvrige markeder, men kræver tilpasning.
”Sæt dig ind i, hvordan du bliver konkurrencedygtig på det marked, hvor du skal ansætte, så du er attraktiv for de rigtige medarbejdere. Betyder bonus, forsikringer med videre eksempelvis noget på markedet, og hvor skal lønniveauet ligge? Her er det en god idé at søge både lokal rådgivning hos advokater eller revisionsselskaber samt globale benchmark-selskaber som Mercer og Hay,” siger Helene Kimø.