Aktivitet

28.11.2017

Sådan laver du et vindende tilbud


Vil du blive i stand til at forbedre din virksomheds bundlinje ved at vinde flere internationale kontrakter samtidig med, at dine omkostninger til tilbudsudarbejdelse over tid vil falde?

Udfordringen

Du har fundet en international forretningsmulighed, der passer til din virksomheds kompetencer og du er overbevist om, at din virksomhed kan levere den rigtige løsning til din potentielle kunde. Nu mangler du blot at overbevise kunden. Det skal du gøre i en verden, hvor dine konkurrenter bliver dygtigere og dine kunder opbygger stadigt mere komplekse indkøbsorganisationer til at evaluere dit tilbud.

Løsningen

Sørg for at alle i din virksomhed, der arbejder med at udarbejde tilbud, er professionelt uddannet til at varetage opgaven. På seminaret bliver du introduceret til, hvordan du planlægger og udvikler et tilbud, som din kunde forstår og som sælger din løsning, herunder:

  • Hvordan du bruger en effektiv tilbudsudviklingsproces
  • Hvordan du integrerer din salgsstrategi i din tilbudsstrategi
  • At planlægge, opsætte, skrive og kvalitetssikre et kundefokuseret sælgende tilbud

Du lærer blandt andet:

  • At forstå, hvad din kunde lægger vægt på
  • At sikre, at formalia overholdes
  • At sikre, at du får positioneret din løsning positivt i forhold til konkurrenterne
  • At skrive, så din kunde forstår, hvad du mener, og lægger mærke til dine centrale budskaber
  • At bruge grafik effektivt i formidlingen af dine budskaber
  • At sætte dit tilbud op, så det fremtræder læseværdigt, og så evaluator kan finde de relevante informationer
  • At kvalitetssikre dit tilbud, så din kunde modtager et korrekt udformet og sælgende tilbud 

Program

09.00– 09.15 Introduktion og velkomst
v/ Frederik Lam, President, Shipley Nordic

09.15 – 09.45 Tilbudsgivningsprocessen
Gennemgang af den moderne proaktive salgsproces og perspektivering over tilbuddets rolle i salget.

09.45 – 11.30 Tilbudsplanlægning
Introduktion til værktøjet Proposal Development Worksheet, der hjælper dig til en struktureret planlægning af salgsbudskaber og salgsstrategi for dit tilbud.

11.30 – 12.00 Tilbudsstruktur
Anvendelse af en 4-box struktur til at organisere dit tilbud for at opnå maksimal budskabskommunikation til læseren.

12.00 – 12.45 Frokost

12.45 - 13.45 Tilbudsstruktur fortsat

13.45 – 15.00 Tilbudsskrivning 
Effektiv opbygning af tekst, der er letlæselig og kommunikerende, samt gode råd til en bedre skriveproces.

15.00 – 15.15 Tilbudsreview 
Brug af kolleger og ledelse til at øge kvalitet og kundefokus i dit tilbud.

15.15 – 15.30 Tilbudsredigering 
Opdatering og færdiggørelse af tilbuddet så det udstråler kvalitet og professionalisme.

De sidste 5 moduler er bygget op over Shipleys POWeR® proces

Underviser

Frederik Lam, President, Shipley Nordic

Igennem de sidste 20 år har Frederik arbejdet som konsulent inden for rådgivning om salg og indkøb af komplekse løsninger. Først med rådgivning til diverse offentlige myndigheder omkring udbud og indkøb under EU's udbudsdirektiv, herefter de seneste 13 år som seniorkonsulent og direktør i den globale konsulentvirksomhed Shipley, der er en af verdens førende rådgivningsvirksomheder inden for salg- og tilbudsskrivning.

I sin ansættelse ved Shipley har Frederik bistået en lang række af de største skandinaviske virksomheder med at designe og implementere moderne og effektive salgsprocesser, ligesom han har hjulpet virksomheder med at vinde forretning for adskillige milliarder kroner. Som en del af sit virke underviser Frederik i salg og tilbudsskrivning, og har i dag undervist mere end 3000 personer fra alle tænkelige brancher. Frederik har desuden en master grad i Strategy, Organization and Management fra Copenhagen Business School.

Fakta

Pris

3.960 kr. ekskl. moms pr person

Rabat for medlemmer af Eksportforeningen: 1.980 kr.

Sted

Eksportforeningen, Eksportens Hus, Lysbrohøjen 24, 8600 Silkeborg

Tidspunkt

9.00 - 15.30

Ledige pladser

Der er 1 ledige pladser

Denne aktivitet har fundet sted.