16.01.2019

Australske fødevareproducenter vil automatisere med dansk teknologi

Stigende eksport og interesse for hjemmeproducerede fødevarer får australske producenter til at forny deres produktionslinjer. Danske leverandører af procesudstyr har et godt rygte på markedet, og det afføder et stort potentiale.

”Den stigende mellemklasse i Asien, som rummer Australiens primære eksportmarkeder, forbinder australske varer med kvalitet og fødevaresikkerhed. Derfor stiger landets eksport, og det skaber behov for mere moderne produktionsfaciliteter hos fødevareproducenterne, der eksporterer råvarer som korn og kød, men også er kendt for eksempelvis vin og ost,” siger Heidi Ravn, Head of Danish Food Tech Group, der er en del af Eksportforeningen.

Stærk kødtradition

Det australske marked for fødevarer er lige så stort som Danmark, Norge, Sverige og Finland tilsammen. Selvom landet fremstiller blandt andet drikkevarer og mejeriprodukter, er den altdominerende madvare kød.

”Australien har en stærk kødtradition. De vil gerne have rødt oksekød, lam, får og ged, og i og med, at deres eksport stiger, så bliver behovet for at fryse kødet også større,” siger Nicolai Rasmus Jensen, Sales/Application Manager i DSI Freezing Solution, der har arbejdet med det australske marked i en del år.

Bagefter Europa

Til trods for, at Australien har fremstillet egne fødevarer i generationer, oplever Nicolai Rasmus Jensen, at teknologien inden for procesudstyr halter bagefter Europa. Mange producenter bruger maskineri, som er gammelt, men vil gerne forny til mere moderne faciliteter.

”Markedet har opdaget vigtigheden af at automatisere og effektivisere processer. Derfor rejser de australske producenter gerne ud for at få inspiration. Det skaber potentiale for de danske leverandører, der har ekspertise og teknologi til at imødekomme gældende krav,” forklarer han og fortsætter:

”Den ekspertise har de fleste danske leverandører, fordi vilkårene for Australiens fødevareindustri minder om Danmarks med høje omkostninger til blandt andet vand, energi og lønninger.”

Sikkerhed i fokus

Derudover er medarbejdernes sikkerhed vigtig for de australske kunder.

”Ligesom Danmark har Australien mange direktiver og krav til medarbejdernes sikkerhed, som vi skal overholde. Derfor er du nødt til selv at undersøge kravene i markedet samtidig med, at du har en dialog med kunden,” siger Nicolai Rasmus Jensen.

Vis, hvorfor du er bedre end Kina

I den dialog er det også vigtigt, at du kan vise fordelene ved at investere i netop dit produkt. Den geografiske nærhed til Asien har nemlig skabt en bro til det kinesiske marked, hvor dine australske kunder kan købe udstyr til lave priser. Det behøver dog ikke være en barriere for dit salg.   

”Det er klart, at du skal være god til at dokumentere, hvorfor dit produkt skal koste det dobbelte af noget tilsvarende fra Kina. Men samtidig vil de australske kunder gerne høre, hvad vi kan byde ind med. Derfor kan du overbevise dem ved at sætte dig ind i markedets behov og forberede dig, inden du tager ud til kunderne,” siger Nicolai Rasmus Jensen.

Gør som i Danmark

Som dansk virksomhed har du dog et forspring i Australien. Nicolai Rasmus Jensen fortæller, at det gode rygte, som blandt andet kongefamilien har givet danskere i Australien, gør det lettere at komme igennem hos kunderne. Oven i det har Danmark og Australien nogenlunde samme tilgang til at gøre forretning.

”Der er god kemi mellem danskere og australiere, og det gør det nemt at få en afslappet men relevant dialog med kunderne. Ofte når vi kommer ud til kunderne, smalltalker vi en lille smule men går hurtigt til sagen. Vores dialoger med australierne er altid uformelle men professionelle – det minder meget om at handle med andre danskere,” siger Nicolai Rasmus Jensen.

Vil du vide mere om det australske marked?
Connect med Nicolai på LinkedIn.