14.12.2017

Food Tech: Danske leverandører skal turde gribe chancen på det britiske marked

Konsekvenserne af Brexit er fortsat en ukendt faktor, der skaber usikkerhed for virksomheder med eksport til Storbritannien. Men med markedets konstante behov for forarbejdet mad og udsigt til at miste manuel arbejdskraft skal danske leverandører ikke frygte Brexit men gribe mulighederne. Sådan lyder opfordringen fra Danish Food Tech Group.

”Fødevarer er den største industri i Storbritannien, og på trods af usikkerheden omkring Brexit forventer procesindustrien at øge fødevareeksporten. Det kræver, at virksomhederne opruster fødevareudstyr og -teknologi, og her kan danske leverandører byde ind,” fortæller Heidi Ravn, Head of Danish Food Tech Group, der et eksportnetværk for rådgivere og leverandører inden for fødevareteknologi, udstyr og services.

Samtidig er en af konsekvenserne af Brexit, at Storbritannien kommer til at miste manuel arbejdskraft. 120.000 ansatte i fødevareindustrien kommer i dag fra lande uden for EU, og deres fremtid i landet er usikkert.   

”Mange produktioner er derfor nødt til at blive automatiseret, og det er godt nyt for danske leverandører til fødevareindustrien. I Danmark er vi kendt for at levere høj teknologi, der samtidig lever op til de strenge hygiejnekrav i Storbritannien. Det har Arla banet vejen for inden for mejeri, mens Tulip sidder tungt på slagteri,” siger Heidi Ravn.

Britisk madkultur stiller krav til fødevareproduktionen

En dansk virksomhed, som taler sig ind de britiske fødevareproducenters behov for automatisering og har en god forretning på markedet, er Limitech A/S. Virksomheden producerer blandings- og tilberedningsmaskiner til fødevareindustrien og har leveret maskiner til Storbritannien de seneste 15 år.

”Briterne er vant til at gå i supermarkedet og købe præstegte bøffer og prækogte grøntsager. Derfor er der et storforbrug af det, vi kalder ’convenience-varer’ i Storbritannien og dermed et konstant behov for procesudstyr til at fremstille forarbejdet mad,” fortæller direktør Jesper Vad Jellesen og fortsætter:

”Det giver et stort potentiale for vores maskiner, der blander ingredienserne som en stor foodprocessor á la den, du har stående hjemme på køkkenbordet. Fordelen er, at den både kan koge og køle i tanken, så du kan lave mayonnaise, der skal fremstilles koldt, og ketchup, som skal opvarmes, i samme maskine. Det sparer omkostninger for producenterne.”

Dine kunder skal ville byde dig på en øl

Hvis du vil have en bid af kagen på markedet for automatisering er kulturforståelse hovedingrediensen ifølge Jesper Vad Jellesen. 

”Briterne har en mere løs forretningskultur end for eksempel den professionelle distance, vi oplever i Tyskland. De vil ikke købe noget af dig, medmindre du vil drikke en øl med dem på pubben. Derfor handler det i høj grad om det personlige relationssalg, hvis du vil ind på det britiske marked,” siger han og uddyber: 

”Du skal være indstillet på at vedligeholde relationer i årevis, være høflig og vise briterne, at du holder, hvad du lover. Formår du at skabe tillid, så er briterne til gengæld hurtige til at reagere, når de først har taget en beslutning om at handle med dig.”

Udstillingsvindue for danske kompetencer

Danish Food Tech Group tager sammen med en gruppe danske virksomheder herunder Limitech A/S på Foodex Birmingham i april 2018. Det giver virksomhederne en vej til at udnytte mulighederne på det britiske marked og pleje relationerne til eksisterende kunder.

”Foodex er en lokal messe og derfor et oplagt sted at møde kunder, hvis du vil have foden inden for på det britiske fødevaremarked. Samtidig er Storbritannien stærk på alle segmenter, så messen favner både convenience, slagteri, mejeri og bageri,” siger Heidi Ravn.