”Det vigtigste er, at du kender dine kunder og får den rigtige viden frem i organisationen – her er det brugbart at gå kundens livscyklus igennem og finde ud af, hvor det går godt, og hvor det går galt. Så kan du finde de rette teknologiske løsninger til at gøre det nemmere at handle med jer.”
Træn og lær
Herefter skal du turde sætte ind på de lavthængende frugter og være klar over, at det involverer hele virksomheden at skrue på processerne.
”Du kan skabe helt vildt meget forretning ved at tage små skridt, og det er en god idé at starte tæt på kerneforretningen, når du skal høste de første erfaringer. Kig for eksempel på jeres ERP-system og undersøg, hvad kundernes oplevelse er, når de lægger en ordre, og hvordan I håndterer det internt,” siger Laura Vilsbæk og uddyber:
”Nogle gange vil du finde ud af, at digitalisering ikke er løsningen – måske handler det om, at afdelingerne ikke arbejder tæt nok sammen. Tag de opdagelser med og find ud af, hvordan afdelingerne kan spille hinanden bedre. Processerne går på tværs, så du kan ikke indføre ny teknologi uden at få hele virksomheden med.”
Kom ud af den gamle rille
Hvis du vil understøtte samarbejdet og kickstarte det digitale mindset, skal du sørge for at gøre noget anderledes end i går.
”Du kan nedsætte en arbejdsgruppe på tværs af afdelinger og tage en dag ud, hvor I kører en intensiv proces. Det kan også være en bootcamp over flere dage. Det vigtige er, at du får italesat, at I er i gang med noget nyt og sikrer, at I ikke falder tilbage i den gamle rille derefter,” siger Laura Vilsbæk.
Er du direktør i virksomheden, skal du bruge din rolle til at drive forandringerne:
”Du skal ikke tale dunder, men sige, at nu har I bestemt jer for at prøve digitalisering af. Vær ærlig om, at du måske ikke selv er 100 metermester i teknologierne, da det virker stærkt over for medarbejderne. Prioritér indsatserne, så organisationen ikke bliver overvældet, men hold fast og hav en plan,” siger Laura Vilsbæk og fortsætter:
”Din vigtigste rolle er at sætte visioner for arbejdet, bakke op og italesætte forandringerne. Du skal ikke være digitaliseringsekspert, men sørge for at fejre de gode initiativer, tilvejebringe de rette kompetencer og understøtte det tværgående samarbejde.”