27.11.2018

Nedbryd barriererne for digitalisering: Find modet og vær nysgerrig

Det kan være uoverskueligt at gå i gang med at digitalisere processer i din virksomhed, når nye teknologier hele tiden ser dagens lys. Møder du mulighederne med en nysgerrig interesse for, hvad ny teknologi kan gøre for din forretning, har du taget det første skridt på vejen.
Laura Vilsbæk, digital forretningsudvikler og bestyrelsesmedlem Laura Vilsbæk, digital forretningsudvikler og bestyrelsesmedlem

”I de fleste virksomheder er der en erkendelse af, at der er digitale muligheder, men når ledelsen så går i gang, ender det ofte med, at man sidder overvældet tilbage. Det skyldes til dels, at medierne har fokus på de store digitale succeser som Airbnb, men der er langt fra de store cases til SMV’ernes virkelighed.”

Sådan siger Laura Vilsbæk, digital forretningsudvikler og bestyrelsesmedlem. Hun har mere end 15 års erfaring med at drive digitale projekter og giver følgende råd:

”Du skal ikke være bange for at gå i gang. Forhold dig nysgerrigt til mulighederne, hold dig orienteret, og fokusér på netop din virksomheds behov. Du kender din forretning, kunderne og markedet. Det er her, digitalisering starter, og det er her, den skaber værdi. Hvis du blot starter med et ønske om at udvikle din egen forretning, bliver det meget nemmere at komme i gang.”

Læs flere artikler om eksportsalg med eksperter og casevirksomheder i Eksportmagasinet #8. Klik her for at downloade magasinet

Optimér og frigør tid

Digitalisering i SMV’er går i høj grad ud på at effektivisere interne arbejdsprocesser og digitalisere manuelle opgaver: 

”Det handler dels om nye produkter og services og dels om nye måder at arbejde på – internt og med kunder og leverandører. Incitamentet er at blive endnu bedre til det, du gør. Får du optimeret og effektiviseret dine manuelle processer, har du mere tid til at udvikle din forretning, dit salg og nye produkter,” siger Laura Vilsbæk og tilføjer:

”Digitalisering er for eksempel rigtig godt til at systematisere salgsprocesser, så du får indsamlet viden om, hvad kunderne køber, hvor de søger hjælp, og hvad de har behov for hjælp til. Her kan du finde forskellige systemer, der automatisk samler den viden op.”

Stol på dit fundament

Når du vil i gang, skal du holde fokus på din egen virksomhed og koble digitale muligheder til din virkelighed.

”Hold styr på din egen forretning og stol på, at du står på et fundament af et godt produkt, kompetente medarbejdere og gode kunder. Find så ud af, hvordan din virksomhed forbliver konkurrencedygtig om tre og ti år. Når du ved, hvor du vil hen med virksomheden, kan du begynde at tage gode valg,” siger Laura Vilsbæk og fortsætter:

”Det vigtigste er, at du kender dine kunder og får den rigtige viden frem i organisationen – her er det brugbart at gå kundens livscyklus igennem og finde ud af, hvor det går godt, og hvor det går galt. Så kan du finde de rette teknologiske løsninger til at gøre det nemmere at handle med jer.”

Træn og lær

Herefter skal du turde sætte ind på de lavthængende frugter og være klar over, at det involverer hele virksomheden at skrue på processerne.

”Du kan skabe helt vildt meget forretning ved at tage små skridt, og det er en god idé at starte tæt på kerneforretningen, når du skal høste de første erfaringer. Kig for eksempel på jeres ERP-system og undersøg, hvad kundernes oplevelse er, når de lægger en ordre, og hvordan I håndterer det internt,” siger Laura Vilsbæk og uddyber:

”Nogle gange vil du finde ud af, at digitalisering ikke er løsningen – måske handler det om, at afdelingerne ikke arbejder tæt nok sammen. Tag de opdagelser med og find ud af, hvordan afdelingerne kan spille hinanden bedre. Processerne går på tværs, så du kan ikke indføre ny teknologi uden at få hele virksomheden med.”

Kom ud af den gamle rille

Hvis du vil understøtte samarbejdet og kickstarte det digitale mindset, skal du sørge for at gøre noget anderledes end i går.

”Du kan nedsætte en arbejdsgruppe på tværs af afdelinger og tage en dag ud, hvor I kører en intensiv proces. Det kan også være en bootcamp over flere dage. Det vigtige er, at du får italesat, at I er i gang med noget nyt og sikrer, at I ikke falder tilbage i den gamle rille derefter,” siger Laura Vilsbæk.

Er du direktør i virksomheden, skal du bruge din rolle til at drive forandringerne:

”Du skal ikke tale dunder, men sige, at nu har I bestemt jer for at prøve digitalisering af. Vær ærlig om, at du måske ikke selv er 100 metermester i teknologierne, da det virker stærkt over for medarbejderne. Prioritér indsatserne, så organisationen ikke bliver overvældet, men hold fast og hav en plan,” siger Laura Vilsbæk og fortsætter:

”Din vigtigste rolle er at sætte visioner for arbejdet, bakke op og italesætte forandringerne. Du skal ikke være digitaliseringsekspert, men sørge for at fejre de gode initiativer, tilvejebringe de rette kompetencer og understøtte det tværgående samarbejde.”

Download Eksportmagasinet #8