26.03.2015

Eksportens DNA®: Folder, magasin og video

Vil du vide mere om Eksportens DNA®? Her på siden har vi samlet de vigtigste materialer til dig. Se først tegnefilmen og interviewet med Philipp Schröder og Ulrik Dahl for at få et godt overblik over, hvad DNA'et indebærer. Læs Eksportmagasinet, hvor du får uddybende viden fra forskere og eksportvirksomheder, og dyk ned i de fem temaer ved at se videoerne nederst på siden.

Eksportens DNA® – kogt ned til tre minutters tegnefilm

10 års forskning og mere end 100 videnskabelige artikler er kogt ned til tre minutters tegnefilm. Filmen giver opskriften på eksportsucces – Eksportens DNA. Tuborg Research Centre for Globalisation and Firms på Aarhus Universitet og Eksportforeningen står bag.

 

Interview

Hør Ulrik Dahl, CEO i Eksportforeningen, og Philipp Schröder, Professor ved Aarhus Universitet, forklare hvad Eksportens DNA® er, og hvordan DNA'et kan hjælpe danske virksomheder.


Eksportens DNA®: Folder

Folderen giver dig overblikket over temaerne i Eksportens DNA®. Du får et resumé af forskningsresultaterne, og hvordan du kan bruge dem i din virksomhed.

Klik og læs online

 

Eksportmagasinet 2015

I Eksportmagasinet 2015 får du konkret, praktisk og brugbar viden om de fem ben i Eksportens DNA®. Du får de sidste nye forskningsresultater krydret med anbefalinger fra eksperter samt cases, der viser, hvordan andre virksomheder har gjort.

Læs Eksportmagasinet 2015 HER

 

Artikel: Eksportens DNA®: Få opskriften på eksportsucces

Få det hurtige overblik over Eksportens DNA®, baggrunden for forskningen og en gennemgang af alle fem temaer.

Læs artiklen her

 

Dyk ned i de fem temaer i Eksportens DNA®

Eksportems DNA® er baseret på forksning fra Tuborg Research Center for Globalisation and Firms ved Aarhus Universitet med fokus på danske eksportvirksomheder, og derfor har vi i fem videoer interviewet forskere fra AU og erhvervsledere fra danske eksportvirksomheder. I videoerne behandler vi de fem temaer og hører, hvordan erhvervsliv og forskning mødes.

 

Omkostninger

Eksport og internationalisering er af afgørende betydning for virksomheders muligheder for vækst og indtjening, men det er dyrt at eksportere. Kan danske virksomheder nedbringe eksportomkostningerne, bliver salget til udlandet mere rentabelt, og det betyder højere indtjening på bundlinjen. Se hvad Anders Laugesen og Tom Aabo fra Aarhus Universitet samt Poul Elvstrøm fra ITW GSE siger om omkostninger:

 


Mennesker

Succesfulde eksportvirksomheder henter ledere og medarbejdere med eksporterfaring ind, viser forskning. Det simple råd fra forskerne til virksomheder er derfor: "Hent folk ind med erfaring i stedet for at prøve selv." Se hvad Eliane Choquette fra Aarhus Universitet og Ketil Vesterlund fra Hoyer Motors fortæller om mennesker:

 


Produktivitet

Eksporterende virksomheder er mere produktive end ikke-eksporterende. Den øgede produktivitet kommer typisk af, at virksomheden har udviklet sin produktkvalitet eller differentieret sit produkt så godt, at man derved står stærkere end konkurrenterne. Se hvad Allan Sørensen fra Aarhus Universitet og Henrik Uhd Christensen fra Viking Life-Saving Equipment her forklarer om produktivitet:

 


Netværk

Det styrker både import og eksport at være en del af forskellige netværk og fora, hvor virksomheder lærer af hinanden. Succes er en holdsport, og dit netværk er en vigtig brik. Se hvad Roger Bandick fra Aarhus Universitet og Søren Sonne fra Dansk Wilton siger om netværkets betydning:

 


Kvalitet

Kvalitet og produktdifferentiering er nøgleparametre, når det gælder eksport- og konkurrenceevne. Hvis din virksomhed skal klare sig på det globale marked, er det nødvendigt løbende at forny hele sin værdikæde. Se hvad Ina Jäkel fra Aarhus Universitet og Knud Bonde fra Kamstrup fortæller om kvalitet: