10.09.2018

Flere danske SMV’er skal gribe chancen på det kinesiske marked

Stor økonomisk vækst, en købekraftig middelklasse samt stigende behov for miljøteknologi og sunde fødevarer er blot nogle af de tendenser, der bruser frem på det kinesiske marked. Ifølge Danish-Chinese Business Forum skal Danmark hoppe med på bølgen nu for at maksimere sin samhandel med Kina. Eksportforeningen støtter op og peger på netværk som nøglen til det kinesiske marked for danske SMV’er.
Danske SMV’er skal sætte gang i eksporten til Kina, hvor middelklassen vokser markant og får stærkere købekraft de næste fem til ti år.  Fotoet er fra Danish-Chinese Business Forums Annual General Meeting den 12. april 2018 hos AVK Holding A/S i Galten. Danske SMV’er skal sætte gang i eksporten til Kina, hvor middelklassen vokser markant og får stærkere købekraft de næste fem til ti år. Fotoet er fra Danish-Chinese Business Forums Annual General Meeting den 12. april 2018 hos AVK Holding A/S i Galten.

”Medierne maler ofte et billede af, at den økonomiske vækst i Kina er gået i stå, og at det ikke kan betale sig at producere i Kina. Vækstraten for Kinas BNP er da også faldet fra ti til 6,8 procent over de sidste ti år. Kigger vi i stedet på den nominelle værdi, svarer det til, at den årlige vækst er steget fra 350 til 800 milliarder dollars. Markedet har derfor et stort potentiale for danske eksportvirksomheder.”

Det fortæller Hans Henrik Pontoppidan, der er Secretary General i Danish-Chinese Business Forum, hvis formål er at styrke kommercielle interesser mellem danske og kinesiske virksomheder.  

Slå på sundhed og bæredygtighed

Udover et løft i Kinas økonomi er der også sat skub i en demografisk udvikling, hvor den kinesiske middelklasse vokser og får stærkere købekraft.   

”Middelklassen i Kina eksploderer de næste fem til ti år. Derfor bliver der flere og flere kinesere, som køber mere og mere. De efterspørger i høj grad miljøteknologi og sunde fødevarer, som vi er gode til i Danmark,” siger Hans Henrik Pontoppidan og forsætter:

”I Kina skal du dog skille dig ud fra mængden ved at være mere ’need to have’ end ’nice to have’ for, hvis dit produkt bloter ’nice to have,’ kan det helt sikkert fås billigere i Kina. Kan din virksomhed omvendt slå på for eksempel sundhed eller bæredygtighed, har du stor berettigelse på det kinesiske marked, der er bekymret for fødevaresikkerhed.” 

Netværk af danske SMV’er i Kina

Flere danske virksomheder har også fået øjnene op for det kinesiske marked, og andelen af danske SMV’er, som eksporterer til Kina, er steget med 72 procent de sidste ti år.

”Selvom mange små og mellemstore virksomheder har brændt fingrene på det kinesiske marked på grund af de store kulturelle barrierer, varemærkeregistrering og andre faldgruber, oplever vi fortsat en stigende interesse for markedet blandt vores medlemmer,” fortæller Ulrik Dahl, CEO i Eksportforeningen, der hjælper danske SMV’er med at øge deres eksport.

”Det kan lette udfordringerne med at trænge igennem på markedet, hvis SMV’erne får opbakning fra et netværk af danske virksomheder, som de kan trække på og dermed undgå at begå samme fodfejl,” forklarer han.   

Udvikler du løsninger til vand eller spildevand? Og vil du udvide dit salg til det kinesiske marked? Læs mere om dine muligheder her  

Kina åbner døren for udenlandske leverandører

Med importmessen China International Import Expo (CIIE) 2018 i Shanghai sender Kina et politisk signal om, at landet er åbent for udenlandske varer. Her skal danske SMV’er gribe chancen for at komme i dialog med kinesiske købere.

”Danske løsninger er anerkendte i verden for høj fødevaresikkerhed, bæredygtig teknologi og fremtidssikret design. Det er med til at sikre virksomhederne en stærk position på det kinesiske marked,” siger Ulrik Dahl og fortsætter:   

”De to danske pavilloner, som Udenrigsministeriet og en lang række danske organisationer arrangerer på importmessen, giver desuden virksomhederne mulighed for at stå sammen i en fælles dansk front og dermed opnå større gennemslagskraft på markedet.” 

Har din virksomhed aktiviteter i Kina eller Kinaambitioner?

China International Import Expo er en af de vigtigste kommercielle begivenheder i Kina i 2018. Du har mulighed for at deltage på en af de to danske pavilloner på CIIE til november.

Læs mere her