10.08.2018

Hundested Propeller: Lokale samarbejdspartnere er et must i USA

Hundested Propeller A/S producerer kundetilpassede fremdriftssystemer til marine- og fiskeriindustrien. Virksomheden har siden 2000 haft et søsterselskab i USA med tre ansatte for at understøtte salget på det amerikanske marked. Sales Engineer Martin Christensen fortæller her om sine erfaringer med lokale samarbejdspartnere.

”Lokalt kendskab er en klar fordel, når vores kollegaer taler med amerikanske kunder. Samtidig har de mulighed for at besøge arkitekter i USA og på den måde være inde over projekter fra starten. Det havde vi blandt andet gode erfaringer med under et projekt i 2009, hvor vi leverede gear og propelleranlæg til to brandbåde til FDNY 343 og Firefighter II,” siger Martin Christensen.

”En simpel ting som betalinger går også meget nemmere, når det bliver klaret lokalt, fordi kunderne i USA er en smule gammeldags med checks som den foretrukne betalingsform,” tilføjer han.  

Uddan dine udenlandske samarbejdspartnere

Foruden betalingsformen har Martin Christensen erfaret, at den amerikanske arbejdskultur adskiller sig meget fra den danske.

”Vi oplever, at vores amerikanske kollegaer ikke tør tage ansvar på samme måde, som vi gør på hovedkontoret i Danmark. Oftest vil de gerne sende så meget som muligt videre til os, fordi de ikke tør at lægge sig fast på noget, som risikerer at falde tilbage på dem,” fortæller han og fortsætter:  

”Det hænger selvfølgelig sammen med, at det juridiske aspekt i USA er meget anderledes end herhjemme. Derfor forsøger vi at uddanne vores amerikanske medarbejdere, så de er klædt bedst muligt på til at varetage opgaverne.” 

Se også videoen med Morten Vejlstrup fra ScanBelt og hør, hvordan du etablerer et godt samarbejde med dine forhandlere