28.03.2019

Indien – Elefanten, der for alvor begynder at løbe

Indien udgør et stort potentiale for danske eksportvirksomheder, som er på udkig efter nye vækstmarkeder. Fra 2015 til 2018 steg danske eksport til Indien fra 2,6 milliarder kroner til 3,5 milliarder kroner, og der ligger mere og venter ude i fremtiden.

Indien udgør et stort potentiale for danske eksportvirksomheder, som er på udkig efter nye vækstmarkeder. Fra 2015 til 2018 steg danske eksport til Indien fra 2,6 milliarder kroner til 3,5 milliarder kroner, og der ligger mere og venter ude i fremtiden. Flere større danske virksomheder har allerede fået øje på Indien som eksportmarked, og vi har taget en snak med Mr. Ajit Gupte, Indiens ambassadør i Danmark, og Hemant Dubey, Director of Business Development i indiske L&T Technology Services Limited for at høre mere om danske virksomheders potentiale i Indien.

Den indiske økonomi er blevet beskrevet som ’en elefant, der nu begynder at løbe’ af Den Internationale Valutafond, og flere af verdens største virksomheder kigger nu mod Indien af flere grunde. Mange års høje vækstrater og politiske tiltag begynder at give pote, så det indiske marked er for alvor blevet interessant.

I 2018 udgjorde Indien 15 procent af den samlede globale vækst og med en vækstrate på 7,5 procent vil landet overhale Tyskland og Japan. Dermed bliver landet verdens tredjestørste økonomi inden år 2030.

Stor indisk efterspørgsel efter dansk teknologi og knowhow

Indien er med andre ord et marked med kæmpe potentiale. Det skyldes blandt andet, at inderne er opmærksomme på, hvordan andre landes teknologier kan hjælpe udviklingen videre i verdens snart folkerigeste nation. Derfor er dansk teknologi og knowhow efterspurgt i Indien. Ifølge ambassadør Ajit Gupte kan Indien tage ved lære af Danmark og andre udviklede lande:

”Indien er med et befolkningstal på 1.3 milliarder det andet mest befolkede land i verden, og vi vil snart være det mest befolkningsrige land. Vi urbaniserer i høj hastighed og står nu overfor udfordringer som lande som Danmark har stået overfor igennem de seneste 30 år”. 

Nogle af de udfordringer, som Indien står overfor er:

  • Håndtering og mindskning af plastikaffald
  • Håndtering af generelt affald
  • Reducering af luftforurening
  • Reducering af forurening i vand og floder
  • Mindskning af spild i landbruget

Et marked i udvikling

Director of Business Development hos L&T Technology Services Limited, Hemant Dubey, er enig i den udlægning af den indiske udvikling. Han ser, at en række industrier er interessante for danske virksomheder fx vedvarende energi, vandrensning og sanitet, infrastruktur, pharma, retail samt high tech og digitale løsninger.

”Indien er det, man kalder et ’late mover advantage country’”, fortæller Hemant Dubey.

Det betyder, at dele af den traditionelle udvikling, som vi kender fra vesten, er blevet sprunget over. Det giver en række fordele, men gør også spillereglerne anderledes. Hermant Dubey kommer med et eksempel:

” Indien er sprunget over fastnet-telefonen, hvor kun 4-5 procent af netværket er etableret. Til gengæld ejer 95 procent af befolkningen en mobiltelefon, og vi er derfor sprunget direkte ind i den mobile verden.”

De danske virksomheder står overfor et marked, hvor moderne teknologi er efterspurgt, og hvor markedet er modent. Hertil kommer en voksende indisk middelklasse med stor disponibel indkomst, som naturligt løfter efterspørgslen efter kvalitetsprodukter, der går udover forbrugsgoder. De efterspørger også sikkerheds- og sundhedsløsninger, ligesom deres livsstil ændrer sig i takt med urbaniseringen.

Den indiske ambassade har identificeret en række nøglesektorer, hvor samarbejde mellem Indien og Danmark er særlig relevant:

  • Vedvarende energi, særligt inden for vindenergi
  • Fødevareindustrien
  • Landbrug
  • Byudvikling
  • Vand

Et godt ry i Indien og styrkede diplomatiske bånd

Danske virksomheder og løsninger har et godt ry i Indien og med et styrket diplomatisk bånd, er banen kridtet op og klar til at blive indtaget. Det diplomatiske bånd har oplevet et gevaldigt løft med bilaterale ministerbesøg, senest da statsminister Lars Løkke Rasmussen stod i spidsen for en større erhvervsdelegation til Vibrant Gujarat Summit 2019, hvor Danmark var partnerland. Det er sket efter en længere periode, hvor det dansk-indiske samarbejde var iskoldt. Ifølge Hemant Dubey og Ajit Gupte er der sket en række reformer, som både gør det mere fordelagtigt at gøre forretning i Indien og ikke mindst nemmere.

”Jeg er sikker på, at danske virksomheder har oplevet problemer og regler og reguleringer. Men jeg er glad for at fortælle at den nuværende indiske regering er ’pro-business’. Inden har blandt andet sprunget 65 pladser frem i The World Banks Easy of Doing Business Index,” siger Hemant Dubey.
Ajit Gupte stemmer i og siger: ”Den globale interesse i Indien er øget væsentligt”, og uddyber ”Indiens profil er også blevet stærkere, og en stor del af verdens største virksomheder kigger på Indien. Det er ikke kun som et vigtigt marked, men også som base for global eksport”. 

På grund af det gode ry i Indien, er de indiske virksomheder også interesseret i joint ventures og samarbejder med danske virksomheder, som kan levere de rette løsninger.

”Danmark er, på trods af sin størrelse, en leder inden for teknologiske løsninger og går forrest, når det handler om innovation. En række virksomheder har verdensklasse løsninger i niche-brancher, som i høj grad er relevante for Indien,” siger Ajit Gupte.  

Læs Dansk Erhvervs og EKF’s markedsrapport om Indien her

Gode råd til etablering i Indien

Når det handler om at komme ind på det indiske marked, så handler det i høj grad om at være forberedt på, hvad du møder. Hemant Dubey fra L&T, som i 1938 blev grundlagt i Indien af to danskere, har siden 2012 haft base i Danmark og kender derfor til begge sider af samarbejdet. Han ser den største forskel mellem danske og indiske virksomheder i arbejdskulturen, hvor de danske virksomheder skal være velforberedte. Derfor er der tre simple råd, som Hemant Dubey mener, alle bør følge.

  • Find en egnet, lokal partner
  • Brug allerede etablerede netværk
    • Brug det netværk som virksomheder, der allerede er etablerede i Indien, har.
  • Start i det små
    • Forstå markedet og få en føling med det, inden alle sejl sættes ind

Ajit Gupte nævner også samarbejdet med de lokale virksomheder som en af de vigtigste pointer. Han fortæller blandt andet, at lokale samarbejdspartnere kan være med til at hjælpe danske virksomheder med at tilpasse sig det indiske marked.

”Danmark har en teknologiske fordel og ved at indgå i joint ventures eller tekniske samarbejder, kan indiske virksomheder være med til at identificere de teknologier, der vil fungere i Indien. Når alt kommer til alt, så vil en dansk virksomhed med ledende teknologi, der bliver brugt i Norden, ikke altid være relevant for Indien på grund af forskelligt klima og vejr,” siger Ajit Gupte.   

Den indiske ambassadørs råd lyder:

  • Etablér personlige kontakter
    • Et besøg på få dage eller en uge er ikke nok, og du kommer ikke langt med en enkelt e-mail, uanset hvor godt dit produkt er
  • Gå ikke for hurtigt frem
    • Gør ikke noget forhastet, vær grundig i dit forarbejde, og studér den indiske sektor
  • Find en lokal partner, men vær opmærksom
    • Vurdér den potentielle partners baggrund, og vær sikker på, at vedkommende har den rette erfaring
  • Vær tålmodig, og hav en langsigtet plan
    • Der er ingen hurtige løsninger på så stort et marked

Udfordringerne, du skal være opmærksom på, når du eksporterer til Indien

De nye regler og rammer i Indien har skubbet udviklingen i den rigtige retning, som Verdensbankens Ease of Doing Business Index også viser. At etablere sig som eksportvirksomhed i Indien er dog langt fra uden problemer, så der er en række ting, du skal være opmærksom på.

På trods af fremgangen og udviklingen så ligger Indien stadig blandt de sværeste af de store økonomier at etablere sig i. Kun Brasilien rangerer lavere. Derfor er bureaukrati en af de udfordringer, du skal være opmærksom på. Det er særligt her, at netværket blandt allerede etablerede virksomheder kan hjælpe. Derudover kan din virksomheds indtræden på markedet gå lettere, hvid du finder en lokal partner, lyder det fra både Hermant Dubey og Ajit Gupte.

Indien er ikke blot et befolkningsrigt land, men også det syvende største i verden målt på areal, hvilket også giver udfordringer på grund af de store forskelle i selve landet. Urbaniseringen og den generelle udvikling i samfundet gør det samtidig til et marked, som hele tiden vil opleve nye udfordringer i takt med, at landet, befolkning og rigdommen udvikler sig på det statslige område, erhvervsmæssigt og i den private sektor.

Bliv klogere på Indien, og kom i gang med eksporten

I Eksportforeningen har vi fokus på de markeder, der er mest interessante for vores medlemsvirksomheder og udvikler vores tilbud i takt med medlemmers behov. Har du lyst til at vide mere om det indiske marked i netop din industri, så tag fat i en af vores eksportkonsulenter, som kan hjælpe dig videre med eksport til Indien og sætte dig i kontakt med de rigtige virksomheder.

Du kan også se vores kommende aktiviteter på det indiske marked her

Læs også:

Er din virksomhed på vej til Sydøstasien? Læs videre, og få et overblik over mulighederne på markederne.

Markedsinfo: Sydøstasien