26.06.2019

Justér din strategi løbende, og skab resultater

Agerer du i stedet for at reagere? Med systematik, rutine og løbende fokus kan du opnå 30 procent mere, end du ellers ville. Det mener Jørgen Lassen fra Bramidan, hvor den løbende opfølgning og vurdering er en del af virksomhedens DNA.
Fotograf: Ole Joern fra Red Star Fotograf: Ole Joern fra Red Star

”Vi vil være på forkant frem for på bagkant, og vi går systematisk til værks – det er nødvendigt, hvis vi skal slå vores konkurrenter,” siger Jørgen Lassen, eksportchef, Bramidan.

Virksomheden har i 2018 vundet to erhvervspriser for vækst og er ved at udbygge og investere massivt i produktionsapparatet i Bramming ved Esbjerg, hvor Bramidan hører hjemme.

Gør status, og rens ud
Bramidan producerer og markedsfører maskiner, som komprimerer genanvendeligt materiale, så kunderne kan optimere logistikken og skære ned på omkostningerne. En dagsorden, der giver genlyd i verden i dag, hvor fokus på miljø kun går en vej – op. Konkurrenterne tæller 150 virksomheder, hvoraf cirka en tredjedel er globale.

”Helt konkret har vi 85 lande i 11 regioner, som vi har valgt ud og monitorerer løbende. Nogle lande er i pipeline, mens vi er i gang på de fleste andre markeder. Alle lande hænger på en tavle, og den bliver løbende opdateret. To gange om året gør vi status og renser lidt grundigere ud,” fortæller Jørgen Lassen.

Opdatér din strategi løbende
Det er blandt andet klassiske makroøkonomiske faktorer, som Bramidan holder øje med.

”Valutakurser og politiske situationer som Brexit påvirker naturligvis. Hvis vi er på forkant og løbende følger situationen på markederne, kan vi bedre navigere, hvis fx kursen pludselig falder med 20 procent,” fastslår Jørgen Lassen og tilføjer:

”Strategien justerer vi løbende på månedsmøder. Det er processen med at snakke det igennem, som er vigtig, og alle i organisationen arbejder på den måde. Nogle gange får jeg hints fra produktionen med interessante indspark, og dertil kommer den viden, vi henter fra fx foredrag, netværk, nyhedsbreve og andre brancher.”

S

Jørgen Lassen t.v., eksportchef, Bramidan. Fotograf: Ole Joern fra Red Star.

Brasilien på vippen
Når talen falder på Brasilien, står det klar, at tilgangen virker for Bramidan. Det er et marked, som i dag har en toldmur, der sandsynligvis snart forsvinder.

”Vi er etableret i Brasilien nu og er klar, når toldmuren forsvinder, og så vil vi høste gevinsten mange år frem. Det er 2,5 år siden, vi besluttede at gå i gang med at undersøge markedet. Her brugte vi eksterne folk og Udenrigsministeriet, der har gode pakker til opstart på nye markeder,” siger Jørgen Lassen og forklarer videre:

”De fik et oplæg, som de planlagde 10-12 møder ud fra. Vi havde en medarbejder klar og en pakke til kunderne med blandt andet et skræddersyet marketingmix. Efter møderne evaluerede vi på indsatsen, og her skal du være knivskarp, for det kan være knalddyrt at gå ud ad en forkert tangent.”

Sig stop, og slå bak
”Vi har begået adskillige fejl og lært af det. Blandt andet at du skal passe på med ikke at starte for meget op på en gang. Det er ikke et mål i sig selv at få en forhandler – målet er at sælge på lang sigt. Derfor har vi metoder til at sige stop, og slå bak i ordentlig tid,” siger Jørgen Lassen.

Læs også: ”Det er jo ikke en succes at få en knappenål mere i kortet”

Nogle gange tænker du med hjertet, og det kan være svært at trække stikket på et marked, når du har lagt en masse ressourcer i den indledende fase:

”Derfor har vi et score board, vi løber igennem, og som vi udfordrer igen og igen,” siger Jørgen Lassen og uddyber:

”Vi har et task force, der består af økonomi, eksport og service, som går tjeklisten igennem og spørger medarbejderen, der rejste ud, om en række ting. Det er afgørende for os at indtænke fx afstand, told, fragt mv., og derudfra vurdere, om vi tror på markedet på lang sigt.”

Bramidans tilgang handler i bund og grund om systematik og rutine.

”Du skal finde ud af, hvad der virker og så gøre det igen og igen. Jeg vil mene, at vi opnår 30 procent mere med systematik og rutine. Dertil skal du hente input ude fra og bruge det til at justere din strategi løbende,” afslutter Jørgen Lassen.

Hent viden og input til din strategi fra:  
  • Netværk
  • Nyhedsbreve
  • Nordea Markets – dansk og norsk version
  • Danish Export Association
  • Udenrigsministeriet
  • Andre brancher, som fx er stærke på digitalisering