19.03.2015

Kvalitet: Fra innovation til værdi på bundlinjen

Hvis din virksomhed skal klare sig på det globale marked, er det nødvendigt løbende at forny produkter og ydelser for at kunne konkurrere. Ifølge innovationsekspert Thomas Wedell-Wedellsborg handler innovation ikke om at få en masse ideer, men i stedet om at være i stand til at tage de gode ideer videre, så de skaber værdi på bundlinjen.
Thomas Wedell-Wedellsborg er rådgiver, foredragsholder og innovationsforsker. Han arbejder blandt andet for Coca-Cola, Bank of America og FN. Thomas Wedell-Wedellsborg er rådgiver, foredragsholder og innovationsforsker. Han arbejder blandt andet for Coca-Cola, Bank of America og FN.

”Kan din virksomhed ikke blot køre business as usual for at klare sig i konkurrencen, er du nødt til at finde ud af, hvordan du får innovation til at lykkes,” siger Thomas Wedell-Wedellsborg, der er rådgiver, foredragsholder og innovationsforsker og blandt andet har hjulpet virksomheder som Deloitte, Johnson&Johnson og FN.

”De virksomheder, som er dygtige til innovation, har forstået, at ideer ikke er et slutprodukt og målet i sig selv. Det handler ikke kun om at få bedre idéer. Den rigtige udfordring ligger i, hvordan man går fra idé til værdi på bundlinjen og dermed skaber en bedre forretning,” fortsætter han.

Hvorfor mangler de gode ideer?

Som leder i en virksomhed, er det dig, der skal bane vejen for innovation. Hvis dine medarbejdere ikke gør noget nyt og skaber resultater den vej, skal du først og fremmest spørge dig selv, hvad forklaringen er.

”Undersøg, hvorfor dine medarbejdere ikke kommer med gode ideer og forslag. Det kan for eksempel være, at de oplever, at innovative tænkere ikke bliver forfremmet, eller at der ingen plan er for, hvad der skal ske med de gode ideer. Først, når du forstår, hvad der driver dine medarbejdere, skal du beslutte, hvad du gør,” siger Thomas Wedell-Wedellsborg.

Leder = innovationsarkitekt

Dernæst skal du kigge på din egen rolle som leder. Innovation er en adfærd, som du skal skabe rammerne for.

”Hvis du er leder, skal du ikke nødvendigvis tro, at det er dig, der skal have ideerne. Ledelse handler om at skabe resultater gennem andre mennesker, og det gælder også, når det kommer til innovation. Du er innovationsarkitekten i din virksomhed, og du er ansvarlig for at skabe rammerne for, at dine medarbejdere lykkes med innovation. Helt konkret betyder det, at du skal hjælpe dine folk med at ændre deres daglige adfærd,” forklarer Thomas Wedell-Wedellsborg.

Læs også: Eksportmagasinet 2015, hvor du bliver klogere på, hvordan kvalitet kan gøre en forskel for din virksomhed

Gør din virksomhed innovativ med seks konkrete værktøjer

Når du skal ændre rammerne i din virksomhed og sikre, at dine medarbejdere lever og ånder innovation, kommer her seks konkrete råd fra Thomas Wedell-Wedellsborg

1) Fokusér jagten på idéer – giv et konkret problem at arbejde med

Innovation handler ikke om at give folk frie tøjler. Det gælder tværtimod om at give dine medarbejdere etkonkret problem at angribe. På den måde kan du sikre, at de bruger deres kreative kræfter på noget, der kan gøre en forskel for virksomheden. Kan du for eksempel finde et konkret problem hos dine kunder, som er vigtigt at få løst? Eller er der arbejdsgange, som kunne optimeres?

2) Skab kontakt til andre verdener – byg rammerne for sparring på tværs

Gode ideer opstår, når folk eksponeres for nye verdener, men det skal ske regelmæssigt for at have en effekt. Det handler om at finde en måde at give medarbejderne nye input i hverdagen. Kan du for eksempel lade dine medarbejdere sparre med hinanden på tværs af afdelinger eller lave en ordning, hvor man spiser frokost med andre kolleger, end man plejer? Det handler om at finde en måde, der fungerer i din virksomheds hverdag.

3) Justér løbende – test dine ideer før lancering

Der er alt for mange ledere, som tror for meget på deres egne ideer og som konsekvens glemmer at teste den i små bidder, inden den kommer på markedet. For eksempel lancererede Carlsberg for nogle år siden en ny, højere ølkasse, men først efter den landsdækkende lancering fandt ølfabrikanten ud af, at kasserne ikke passede ind i hylderne på mange af Danmarks barer. Det kostede mange penge. En af de vigtigste lektioner i innovation er at teste sine ideer, mens de stadig er meget små. Innovation kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, hvis ikke din virksomhed tester og justerer løbende.

4) Bliv bedre til at slå ideer ihjel – optimér fravælgelsesprocessen

Langt de fleste ideer er IKKE gode. Nogle er upraktiske, andre er ikke relevante for din forretning, og andre igen er ganske enkelt dårlige. Men i denne forbindelse går mange virksomheder meget usystematisk til værks. En meget enkel metode til at blive bedre til innovation er at bruge kræfter på at forbedre frasorteringsprocessen, så det er de rette ideer, der kommer videre i systemet.

5) Hjælp folk med det politiske spil – bær de gode ideer frem

Mange ideer dør, fordi de medarbejdere, der får dem, ikke har tilstrækkelig indsigt i virksomhedens politiske landskab. Som leder er det derfor din opgave at hjælpe dine medarbejdere med at få de gode ideer guidet sikkert igennem faldgruberne og frem til der, hvor det giver værdi for virksomheden.

6) Motivér dine medarbejdere

Mange ledere taler om død og ødelæggelse, når de skal motivere deres medarbejdere til at tænke anderledes. ’Innovate or die’ er kampråbet, som efterfølges af skrækhistorier. Men de folk, der lykkes med innovation, er sjældent motiveret af frygt. De tænder på ideen om at gøre en forskel eller brænder for et bestemt problem, som, de synes, er vigtigt at løse. Man skal selvfølgeligt tage et kig på, hvordan virksomheden reelt belønner (eller straffer) folk, der prøver noget nyt. Men det er også vigtigt at appellere til folks positive motivation – det er ofte den, der gør, at de bliver ved at prøve, selv om de møder modstand.

Fakta om Thomas Wedell-Wedellsborg

  • Foredragsholder, rådgiver og innovationsforsker
  • Arbejder blandt andet for Coca-Cola, Bank of America, Deloitte, NewsCorp, Time Warner, Johnson&Johnson og FN.
  • Forfatter til den internationale bestseller ’Innovation as Usual’ udgivet på Harvard Business Press

 

Læs mere i Eksportmagasinet 2015