10.01.2018

Michael Holm fra K2: Kommunikér troværdigt, skarpt og ydmygt med dine kunder

Solid erfaring med kommunikation i vindbranchen har givet Michael Holm viden om, hvordan du kommunikerer effektivt. Fx når du markedsfører din virksomhed eller håndterer en udfordring. Michael Holm er marketing- og kommunikationschef hos K2 Management, som er en rådgivende ingeniørvirksomhed inden for vind og solenergi. Få hans viden her.
Michael Holm under et strategiseminar for alle medarbejdere hos K2 Management Michael Holm under et strategiseminar for alle medarbejdere hos K2 Management

”Overordnet set består min rolle i at skabe så meget opmærksomhed som muligt omkring K2 Management, så vi får solgt vores services. Det betyder, at jeg bruger hele marketingpaletten – fra strategi til eksekvering. Det gælder alt fra messer og website til træning af sælgere, så de er godt klædt på, når de skal ud at sælge vores rådgivningsydelser,” fortæller Michael Holm.

Michael Holm er uddannet journalist, og efter ti år i nyhedsbranchen skiftede han til corporate communication. Først som presseansvarlig hos Vestas og siden 2013 som marketing- og kommunikationschef hos K2 Management.

”Min journalistiske baggrund har givet mig mange gode værktøjer, som også gælder, når du kommunikerer med markedet og dine kunder. Det handler om at fremstå troværdig og transparent, og så skal du have en vis grad af ydmyghed, når du er i dialog med dine kunder,” fortæller han.

Opbyg tillid hos din kunde

Det går stærkt i vindindustrien, og markedet kan forandre sig fra dag til dag. I kraft af sine erfaringer med branchen, kan Michael Holm dele viden med dig om, hvordan du skal kommunikere, når der opstår forandringer eller kriser i en organisation.

”Jeg kan ikke drysse tryllestøv ud over et marked i forandring, men jeg kan hjælpe med, hvordan du kommunikerer i forbindelse med omstrukturering i din virksomhed. Hvordan kommunikerer du det ud, hvis der er afskedigelser? Hvordan tager du hånd om de medarbejdere, der skal afskediges? Og hvordan sikrer du, at de tilbageværende medarbejdere kommer godt igennem krisen og ikke mindst, hvordan sikrer vi tilliden fra kunderne,” forklarer Michael Holm og fortsætter.

”Vi har et begreb inden for journalistik, der hedder: ’Show it, don’t tell it’. Hvis du for eksempel har et produkt, der fejler, er det ikke nok at kommunikere ud, at fejlen er løst, og at ’alt er godt igen’. Du skal vise, hvordan du vil løse det, og på den måde genopbygge din tillid hos kunden. Det kan du for eksempel gøre ved at give et års ekstra garanti på produktet. På den måde understreger du, at du kan stå inde for det, du sælger.”

Skab værdi i din markedsføring og målret dit budskab

K2 Management hjælper primært projektudviklere og investorer med at designe, planlægge og opføre sol og vindmølleprojekter.

”Vores hovedkunder er investorer og långivere, så for os handler det i markedsføringen meget om at vise den værdi, vi skaber for kunderne. Derfor forsøger vi at have en meget klar profil inden for vind, som er vores fokusområde. Derudover forsøger vi at få vores kunder til at tale om os, i stedet for selv at gøre det, fordi det øger troværdigheden i vores markedsføring,” fortæller Michael Holm.

”Bottomline er, at det handler om at turde stille skarpt på en bestemt målgruppe med et bestemt budskab, i stedet for at forsøge at ramme alle, så rammer man i sidste ende ingen,” understreger Michael Holm.

Michael efterspørger viden om ROI på marketing

Den evigt tilbagevendende udfordring for marketingansvarlige er, hvordan du måler på din indsats og i hvilket omfang, den indsats er med til at generere salg. Det er også et emne, som optager Michael Holm meget.

”Hvis der er kontakter i netværket, som har gode input til, hvordan man kan udregne return on investment på tværs af alle sine marketingindsatser, hører jeg meget gerne fra dem,” siger Michael Holm.

Vil du dele viden med Michael Holm?

Vil du vide mere om Michael Holm, og hvordan I kan hjælpe hinanden? Connect med ham på LinkedIn lige HER.