26.06.2019

Netværk skal plejes, hvis du vil være synlig og skabe tillid

Virksomheden Vink Plast er medlem af otte forskellige netværk og deltager i 18-24 netværksmøder årligt. Det kræver planlægning, men ifølge Sales Manager Peter Busk er det hele investeringen værd.

Peter Busk Vink Plast

På billedet ses Peter Busk, Salgschef (th) sammen med Kent Mathiesen, Global Key Account Manager (midt) og Morten Brøndum, PTA Chef (tv).

”Investering i netværk er langsigtet, og det betaler sig på den lange bane. Mennesker handler nemlig med mennesker, og det kræver tillid. En tillid, som du kun får ved at netværke og bygge relationer,” siger Peter Busk, Sales Manager for industri-segmentet hos Vink Plast.

Netværk er en del af din strategi

Når du går ind på nye markeder, eller gerne vil have bedre fat i et eksisterende marked, så er branding og netværk en vigtig del af strategien.

”Hos Vink Plast planlægger vi deltagelse i netværksmøder et helt år frem. Fx når vi lancerer et nyt produkt. Så giver vi det tre år og planlægger ét år ad gangen. Det indebærer blandt andet en marketingplan, hvor alle aktiviteter og messer er lagt ind,” fortæller Peter Busk og fortsætter:

”Det samme gælder netværksmøder og årsmøder i vindbranchen, som bookes direkte i kalenderen. Vi prioriterer netværksmøderne og aflyser ikke, selvom andet dukker op.”

Forbered dig og byd ind

Inden et netværksmøde får du typisk en agenda og et emne for mødet, så der er rig mulighed for at forberede sig.

”Du behøver ikke bruge oceaner af tid på at forberede dig til et netværksmøde, men gør dig nogle refleksioner omkring agendaen, og hvor du kan byde ind. Det er vigtigt, at du er aktiv på et møde og ikke bare sidder og lytter” siger Peter Busk og tilføjer:

”Kom fx med forslag til emner for kommende møder eller tilbyd selv at stille op med et indlæg. Hold altid hvad du lover, så glem ikke at følge op, hvis du har lovet et sende noget til en netværkskollega efter mødet.”

Netværk skal plejes

Det tager tid at skabe en tillidsfuld relation, så det er vigtigt, at du prioriterer netværksmøder og rent faktisk møder op.

”Mange begår den fejl, at de melder sig ind i et netværk, møder op én gang og tror, at nu er de en del af netværket. Men netværk er ligesom sociale medier, det er nytteløst at bruge penge på, hvis du ikke deltager aktivt,” siger Peter Busk og uddyber:

”Du kan fx heller ikke kan nøjes med at poste noget på sociale medier hver anden måned, eller når du lige har tid. Det kræver aktivitet, hvis du vil være synlig og skabe opmærksomhed.”

Takt og tone

Når du er til netværksmøder, så husk at være professionel og gå til netværket med en åben og ydmyg holdning.

”Hvis du er ny i et netværk, så start med at observere og have en ydmyg tilgang. Sørg for at byde ind, så du skaber troværdighed, og opfør’ dig ordentligt,” siger Peter Busk og forklarer:

”Husk, at du repræsenterer din virksomhed og ikke dine egne, personlige holdninger. Du kan fx godt diskutere udfordringerne ved Trumps politik, men hold din personlige holdninger om Trump for dig selv. For måske sidder der nogen i netværket, som har en anden holdning.” 

Netværk handler ikke om salg

Salg skal ikke være hovedårsagen til, at du går ind i et netværk. Men deltager du aktivt, får du altid noget med hjem. Dine nye kontakter kan også hjælpe dig, når du er afsted på messe.

”Du skal aldrig gå ind i et netværk med øje for at sælge. Du skal gøre det for at få viden om markedet og trends, og for at være synlig i branchen. Du kan nemlig lære meget ved at trække på andres erfaringer, men også ved at dele ud af din egen viden,” siger Peter Busk.

Han tilføjer:

”Samarbejdet kommer helt naturligt før eller siden, så pak brochurerne væk, lyt, bliv klogere og opbyg tillid. Så vil du hurtigt opleve, at du står og deler leads eller får anbefalinger af dine netværkskollegaer, når du er på messe. Når du kender flere, får du også helt automatisk mere aktivitet på din messestand, da flere af dine netværkskollegaer kigger forbi.”

Vær ikke bange for konkurrenterne

Inden for B2B og især branchespecifikke netværk kan det ikke undgås, at du støder på konkurrenter. Men du kan godt udveksle synspunkter med en konkurrent uden at dele ud af dine forretningshemmeligheder.

”Du skal ikke være så bange for at være i et netværk med dine konkurrenter. Medarbejdere, som skifter job, tager jo også viden med sig, og de fleste virksomheder følger både med i pressen og diverse brancheblade. Og så vælger du jo selv, hvad du vil sige,” fastslår Peter Busk.

Han fortsætter:

”Selvom vi er konkurrenter, kan vi godt tale om generelle markedstrends og tendenser, uden at det går ud over virksomhedens integritet. Du skal selvfølgelig have respekt for dine konkurrenter, men trænerne for AGF og FCK kan jo også godt diskutere fodbold på overordnet plan uden at diskutere taktik for den næste fodboldkamp.”

Netværk er også udvikling

Netværk giver dig ikke kun viden om markedet, du bliver også klogere på dig selv og får sparring på dine udfordringer.

”Personligt sidder jeg med i et netværk, fordi jeg gerne vil blive klogere på markedet, vores kunder og leverandører. Netværk hjælper mig også til at dygtiggøre mig selv, så vi kan forbedre os som virksomhed,” forklarer Peter Busk og afslutter:

”Jeg har arbejdet kommercielt i 20 år, men en gammel travhest kan også lære nye tricks. Når jeg fx sætter mig sammen med nogle af de unge mennesker i mit netværk, så er det dem, som lærer mig om de sociale medier, og hvordan jeg griber det an.”