Michael Rode fra HiFlux Filtration: Hvordan får jeg hul på Polen og England?

HiFlux Filtration, der sælger filterløsninger til blandt andet fødevareindustrien, har godt fat i det meste af Europa. Næste step er Polen og England, og derfor søger Area Export Manager Michael Rode sparringspartnere, der har viden om de to markeder.

Virksomheden, der har hovedkontor i Hedensted, har et stort forhandlernetværk i Europa. Salget til England og Polen er dog begrænset.

”Vi ved, at begge lande har et stort landbrug og producerer mange fødevarer. Derfor vil jeg gerne tale med eksportfolk, som ved, hvordan vi for eksempel finder en god agent eller forhandler, skaber kontakt til kunder, og som kan fortælle om både faldgruber og gode erfaringer,” siger Michael Rode.

Tæt samarbejde med forhandlere

Michael Rode har arbejdet med salg i HiFlux Filtration i mere end 16 år. Det har givet ham stor erfaring med at arbejde med forhandlere. Viden, som han gerne deler. 

”Vi plejer at sige, at forhandlerne er vores ambassadører ude på markederne. Derfor gør vi meget ud af at, at de skal føle sig som en del af virksomheden. Blandt andet ved at invitere dem til forhandlerseminarer i Danmark hvert andet år, hvor vi har et fagligt program, men også spiser og hygger sammen om aftenen. Jo mere forhandlerne ved om hinanden, des mere trygge er de,” fortæller Michael Rode.

”Derudover er det vigtigt, at forhandlerne har ens vilkår. Uanset hvor meget de sælger, kan de altid få hjælp og teknisk support fra os i Danmark,” fortsætter han.

  • ”Vi ved, at begge lande har et stort landbrug og producerer mange fødevarer. Derfor vil jeg gerne tale med eksportfolk, som ved, hvordan vi for eksempel finder en god agent eller forhandler, skaber kontakt til kunder, og som kan fortælle om både faldgruber og gode erfaringer.”
    [brug ikke] Michael SH Michael Rode, Area Export Manager, HiFlux Filtration Se på LinkedIn

Forhandler med på messe

Michael Rode tager desuden sine forhandlere med på messer, fordi de ofte kan være en fordel i dialogen med eksisterende og nye kunder.

”Da vi for eksempel var på Anuga FoodTec i Tyskland, tog vi vores tyske forhandler med. Vi oplevede, at mange af vores tyske kunder blev positivt overraskede.”

”Det er jo forhandleren, de har købt vores løsning af, så de er glade for at se et kendt ansigt,” siger Michael Rode.

Tonen er forskellig

Med erfaring fra mange forskellige markeder i Europa ved Michael Rode, at det betyder meget, hvordan du agerer over for kunden.

”Der er stor forskel på kunderne fra marked til marked, og derfor skal du hele tiden være klar til at omstille dig, så du tilpasser dig deres kultur og behov.”

Kontakt Michael på LinkedIn

Vil du om eksportsalg sparre med Michael? Så er du meget velkommen til at kontakte ham. Du finder hans LinkedIn-profil HER.