27.11.2017

Vil du i gang med at sælge til det britiske fiskerimarked?

Jan Henry Sørensen er Sales & Project Manager i MAN Diesel & Turbo, som leverer marinemotorer, propeller, turbiner og andre komponenter til fiskeriindustrien. Han deler her sine erfaringer med at skabe gode relationer samt med agenter og hubs på det britiske marked, hvor virksomheden har været tilstede de sidste 50 år.
Besøgende på MAN Diesel & Turbos stand på DanFish 2017 Besøgende på MAN Diesel & Turbos stand på DanFish 2017

”Vi har satellitværksteder, hvor vi samarbejder med en lokal mand, som har et værksted og kender kulturen. Når vi besøger kunder i nærområdet, giver han os en briefing om, hvordan det står til i de forskellige havne. Han behøver ikke være med i selve salget, men han giver en update på, hvad der er sket siden sidst,” fortæller Jan Henry og fortsætter:

”Hjemmefra har jeg undersøgt i vores system, hvad der er blevet solgt af reservedele på skibene og potentialet for at sælge noget nyt. De informationer suppleret med agentens viden giver mig et godt fundament for at lukke et salg.”

Jan Henry påpeger desuden, at det er vigtigt at kende fiskernes hverdag og have indsigt i, hvordan kvotesystemerne for de forskellige lande udvikler sig.

”Det er selvfølgelig også relevant for MAN Diesel & Turbo. Hvis et land får kæmpe kvoter et år, så ved jeg, at det er et godt tidspunkt at besøge markedet, hvis der er motorer, som trænger til at blive renoveret,” siger han.

Vil du vide mere om Jan Henrys erfaringer på det britiske marked eller dele viden og kontakter med ham? Connect med Jan Henry på LinkedIn

Læs også: Tæt parløb med forhandlere skubber dine løsninger frem i køen