Tre greb, der løfter din virtuelle PowerPoint-præsentation
Death by PowerPoint og information overload. Det er, når du serverer alt for meget information til dine mødedeltagere på én gang. Det er der stor risiko for at komme til at gøre ved virtuelle møder, hvor du har mindre kropssprog og ikke kan pege på dine slides. Men hvordan skal dine PowerPoint-slides være anderledes?
I guiden her får du konkrete input til, hvordan du:
- Visualiserer din agenda
- Hvorfor din powerpoint-præsentation skal fungere som en tegnefilm
- Laver gode effekter i PowerPoint med bullits, billeder og figurer
- Hvordan du involverer dine mødedeltagere med dialogslides
- Hvordan du selv laver dialogslides
Skrevet i samarbejde med Mads Holm Iversen, direktør, Convinced
Indled med at visualisere agendaen for mødet
Det er vigtigt, at du har agenda og formålet klar, inden du starter dit virtuelle møde, fordi det viser, at du er forberedt, og at mødet er vigtigt for dig. Mødet starter ekstra godt, hvis du samtidig formår at fremhæve fordelene ved, at I mødes virtuelt og gøre hele indledning visuel, så det er nemt for dine mødedeltagere at følge med.
Din PowerPoint-præsentation skal være en tegnefilm
En visuel stærk præsentation, som er bygget til det virtuelle format, er alfa og omega, hvis du vil have succes med dine virtuelle møder.
Derfor skal du afstemme pointerne på dine slides med det, du siger. Det betyder blandt andet, at du skal tone det ned, du allerede har sagt.
Guide til effekter i PowerPoint: Nedtoning af punktopstillinger, billeder og figurer
De rigtige effekter og animationer i dine PowerPoint-slides styrker din præsentation og fortælling. Her er tre klik og fade-effekter, som du nemt og hurtigt kan tilføje til dine egne slides, så du bedre kan guide dine mødedeltagere i, hvad de skal se.
Ved punktopstillinger
- Skriv din bullitliste færdig. Det vil sige alle de pointer eller budskaber, du gerne vil fremhæve
- Markér alle dine bullits og gå til animationer. Vælg fx ’udtoning’
- Klik på ’animationsrude’, så du kan se dine animationer til højre i skærmbilledet
- Som standard skal din bullits gerne komme ind, når du klikker. Hvis din PowerPoint er indstillet til noget andet, skal du ændre til ’start når der klikkes’
- Markér alle dine animationer i animationsruden (de er markeret, når de er gule/orange). Klik på den lille pil til højre og vælg ’instillinger for effekt’
- Under ’efter animation’ vælger du en grå farve. Man skal stadig kunne læse teksten, men den skal være udtonet, så dit publikum fokuserer på den bullit, du fortæller om
Ved figurer
- Lav din figur, så du har den færdige på ét slide. Du kan starte med at skrive dine pointer i bullits, markere dem, højreklikke og vælge ’konvertér til smartart’ – derefter kan du vælge den figur, du vil bruge
- Markér din figur - højreklik - vælg gruppér og opdel. Det skal du gøre to gange, så hænger elementerne i din figur ikke sammen længere
- Kopiér dit slide, så du har nok slides til, at der kun skal være ét element på hvert slide
- Omfarv de pointer, du har været igennem på hvert slide - fx med grå. Når du har omfarvet det første element, markerer du det element og dobbeltklikker på formatpenslen, så kan du omfarve resten af dine elementer ved at klikke på dem. Tryk escape, når du er færdig med at bruge formatpenslen
- Gør din aktuelle pointe en smule større end de andre
- Markér alle slides (klik på det første slide, hold shift nede, klik på det sidste slide) - gå til overgange - vælg omform. Sæt evt. hastigheden på overgangen lidt op
- Gå i slidevisning og se magien
Kontakt Danish Export Association
-
Pernille Vildsted Nielsen
Member Relations Manager+45 6020 8579 pen@danishexport.dk -
Krista Løvvang Nielsen
Communications & Marketing Consultant+45 6020 8560 kln@danishexport.dk
Pernille Vildsted Nielsen
Member Relations Manager
Pernille er cand.mag. i tysk og international virksomhedskommunikation og har erfaring fra både vind- og tøjbranchen, hvor hun med øje for forretningen har koordineret diverse salgsaktiviteter samt udarbejdet investor-/salgspræsentationer. Pernille er god til at skabe overskuelige og effektive interne salgsprocesser.
Krista Løvvang Nielsen
Communications & Marketing Consultant
Krista har haft fingrene i det meste af marketingpaletten, og hun kan blandt andet sparre med dig om LinkedIn, e-mailmarkedsføring, webkommunikation og PR.
Med mere end fem år i Danish Export Associations’ marketingafdeling har Krista erfaring med de fleste af vores sektorspecifikke netværk, og hun ved, hvilke udfordringer marketingmedarbejdere møder til daglig.